Sejauh manakah
proses berkomunikasi dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran Matematik dalam kalangan murid sekolah rendah?
Disediakan oleh Siti
Farah Idayu binti Madi
Pendahuluan
Komunikasi adalah pertukaran pendapat atau
maklumat yang memberi kefahaman yang sama, keyakinan, dan membina hubungan
sosial secara efektif, (Beisler, Scheeres & Pinner,1990). Menurut Lai
(2002), komunikasi membolehkan individu bekerjasama secara kolaboratif dalam
projek, tugasan kumpulan dan penyelesaian masalah. Ee (1996) pula menjelaskan
kemahiran komunikasi amat penting bagi seorang guru untuk mewujudkan suasana
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Kesimpulannya, komunikasi adalah
medan untuk menyampaikan maklumat, menyelesaikan sesuatu permasalahan, dan
menggalakkan hubungan sosial yang baik. Proses komunikasi dalam pengajaran dan
pembelajaran Matematik dalam kalangan murid sekolah rendah merupakan salah satu
proses penting dalam menggalakkan pembelajaran secara aktif, membantu
meningkatkan kefahaman dan membina motivasi murid.
Menggalakkan
pembelajaran secara aktif
Pembelajaran secara aktif melibatkan beberapa
aktiviti yang sesuai untuk menarik minat murid mempelajari Matematik.
Antaranya, strategi kerja berkumpulan, penilaian secara serta-merta,
perbincangan, pernyataan masalah, pembelajaran kooperatif, dan pembelajaran
secara berpasangan, (Silberman,1996). Berdasarkan pengalaman lalu, saya telah
memilih strategi memberi penyataan masalah bagi menggalakkan proses komunikasi
dalam bilik darjah.
Saya bersetuju
dengan Nesarmala (2005) bahawa kaedah memberi pernyataan masalah dengan teknik
penyoalan yang betul membantu murid berfikir dan memberi respon secara serta-merta.
Melalui pengalaman saya mengajar murid topik pembahagian nombor perpuluhan,
saya memulakan set induksi dengan mengutarakan pernyataan masalah ‘13 ÷ 10, 614
÷ 100, 523 047 ÷ 1 000 dan 7 ÷ 24’ satu per satu bagi merangsang murid
berfikir. Hasilnya, murid diperhatikan berusaha berfikir mencari jawapan dan
memberi respon secara langsung.
Selain itu,
melaksanakan pembelajaran secara kooperatif pula membantu murid-murid lemah
mempelajari sesuatu kemahiran daripada rakan sekumpulan. Komunikasi antara
rakan sekumpulan menggalakkan nilai kerjasama di samping membolehkan murid yang
lemah terlibat secara aktif dan tidak berasa terpinggir. Semasa melaksanakan
aktiviti berkumpulan dalam langkah pengayaan dalam pengajaran pembahagian
nombor perpuluhan, saya perhatikan murid yang lemah masing-masing daripada
kumpulan berlainan mampu berinteraksi dengan baik dalam kumpulan dan memberi
jawapan yang betul untuk soalan set kad floral apabila saya menyoal individu
dalam kumpulan secara rawak. Apabila disoal, saya menggalakkan rakan sekumpulan
masing-masing berusaha membantu individu yang terpilih untuk memastikan
kumpulan mereka berjaya. Kaedah ini berasaskan prinsip kumpulan Kagan (1992)
yang menyatakan apa yang kamu dapat adalah apa yang saya dapat. Hasilnya, murid
dilihat saling bantu-membantu antara satu sama lain untuk memastikan kejayaan
menjadi milik kumpulan mereka.
Walaupun Withers
(2011) menjelaskan bahawa komunikasi membantu menghasilkan pembelajaran yang aktif,
namun daripada sudut pandangan yang lain, komunikasi sebenarnya tidak dapat
menggalakkan pembelajaran yang aktif sekiranya guru gagal menguruskan bilik
darjah dengan berkesan. Pengalaman saya sendiri semasa menjalani Praktikum pada
hari pertama yang lalu, saya melaksanakan pembelajaran secara berkumpulan untuk
membolehkan mereka berinteraksi dan secara tidak langsung melibatkan diri
secara aktif dalam pembelajaran. Namun begitu, masalah di luar jangkaan saya berlaku
apabila kelas menjadi terlalu bising dan pergerakkan murid dalam kelas adalah
tidak terkawal. Situasi ini bukan sahaja membuatkan saya gagal untuk mencapai
objektif pengajaran malah mengganggu kelas-kelas yang lain.
Secara kesimpulanya,
proses komunikasi dapat menggalakkan murid melibatkan diri secara aktif dalam
proses pengajaran dan pembelajaran melalui penggunaan strategi dan teknik yang
sesuai. Dalam menghasilkan komunikasi yang efektif, guru perlu mahir dalam aspek
pengurusan bilik darjah. Ini kerana pengurusan bilik darjah yang baik adalah
guru mampu mengawal murid dengan baik semasa menjalankan aktiviti mencabar
untuk meningkatkan penglibatan murid dan mengaitkan murid dengan nilai
pendidikan dan perhubungan antara mereka (Ur, 1991).
Membantu
meningkatkan kefahaman murid
Proses komunikasi adalah amat penting dalam
meningkatkan kefahaman murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui
komunikasi, murid dapat memberi respon kepada guru mahupun rakan mereka dengan
serta-merta. Merujuk Glasgow dan Hicks (2003) apabila murid berinteraksi dengan
rakan sekumpulan semasa pembelajaran, mereka akan mendapat lebih kefahaman
berbanding melakukannya secara
sendirian.
Selain itu, proses
komunikasi sememangnya banyak membantu meningkatkan pemahaman murid berbanding
penggunaan alat bantu mengajar yang banyak, tetapi tidak membantu pemahaman
murid. Sebagai contoh, hari pertama praktikum saya membuat perancangan untuk
menggunakan beberapa alat bantu mengajar dan salah satunya daripadanya adalah
‘stik smiley’. Penggunaan ‘stik smiley’ pada pendapat awal saya, ia dapat
mengurangkan kebisingan dan membantu saya mengawal kelas dengan baik kerana
murid hanya perlu mengangkat ‘stik smiley’ untuk membolehkan saya melihat murid
yang faham atau tidak. Hakikat yang telah terjadi, murid menggunakannya tetapi
saya tidak dapat mendalami masalah murid yang kurang faham. Murid hanya
berpeluang memberi respon apabila ditanya. Ini jelas menunjukkan kemahiran
berfikir murid tidak dapat dikembangkan apabila peluang untuk memberi respon
adalah terhad.
Walaupun
komunikasi berupaya meningkatkan kefahaman murid. Ini kerana, komunikasi adalah
penting dalam menyampaikan sesuatu maklumat supaya tidak tersilap faham. Namun
begitu, menurut Narendra Kumar (2009), komunikasi verbal akan memberi kesan
negatif kepada murid sekiranya guru tidak peka dengan penggunaan bahasa dan
suara guru yang tidak sesuai.
Saya bersetuju
dengan pendapat tersebut kerana berdasarkan pengalaman saya mengajar matematik
tahun 5, saya dapati beberapa orang murid menghadapi masalah dalam membuat
perbezaaan antara simbol dan operasi yang perlu dilakukan. Saya bertindak
berkomunikasi secara individual dengan salah seorang daripada mereka dan saya
mengajukan soalan 2 868 × 12 dan jawapan yang diberikan adalah 2 868 ÷ 12
menggunakan kaedah ‘long division’. Saya bertanya apakah nama simbol
‘×’? Beliau menyatakan, ‘darab’. Saya menunjukkan cara menyelesaikan masalah
darab itu menggunakan ‘standard form’. Dan bertanya soalan yang sama.
Beliau menjawab ‘kali’. Apa yang beliau faham adalah simbol ‘×’ ada dua nama
yang mempunyai makna berlainan, kali=multiplication, darab=division.
Jadi jelas saya faham bahawa ini berpunca daripada masalah bahasa semasa
komunikasi yang digunakan oleh guru sebelum ini adalah tidak selaras dan guru
tidak membuat perkaitan antara ‘+’ dan ‘-‘ serta ‘×’ dan ‘÷’ secara jelas dan berterusan.
Pada
pandangan saya untuk mengatasi masalah tersebut, guru seharusnya peka dengan
teknik, strategi dan pendekatan yang sesuai untuk membimbing murid tersebut
membuat banding beza antara empat operasi asas secara berterusan. Walaupun
diperhatikan komunikasi mudah dilaksanakan tetapi guru perlu merancang dengan
teliti kerana proses ini memerlukan guru untuk bertindak lebih banyak daripada
bercakap. (Peterson, 2011).
Secara
keseluruhannya, komunikasi dalam kumpulan membantu murid untuk mendapat
kefahaman yang lebih berbanding melakukannya sendirian. Tambahan lagi
komunikasi dapat membantu meningkatkan pemahaman murid berbanding penggunaan
alat bantu mengajar yang banyak. Berdasarkan Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying
dan Sharifah Fakhriah Syed Ahmad (2009), murid lebih suka berinteraksi sesama
mereka berbanding mendengar guru bercakap daripada awal hingga akhir
pembelajaran. Namun guru harus peka akan penggunaan bahasa, gaya dan cara
penyampaian, strategi, teknik dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang
sesuai untuk membolehkan proses komunikasi memberi impak yang positif kepada
murid.
Membina motivasi
murid
Proses komunikasi dapat membantu membina
motivasi murid. Apabila seorang guru memberi bimbingan melalui komunikasi yang
baik, secara automatik murid akan berminat untuk belajar (Brown, 2001).
Motivasi juga dapat dipupuk melalui aktivit-aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang menarik.
Pelaksanaan
aktiviti yang melibatkan proses komunikasi seperti aktiviti bermain, mampu
meningkatkan penglibatan murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ia
berupaya merangsang motivasi murid untuk berjaya dalam permainan tersebut
secara tidak langsung. Ini kerana menurut Wolfgang (2004), aktiviti bermain
adalah bertujuan untuk keseronokkan. Keseronokkan semasa bermain berupaya
membina motivasi murid untuk minat mempelajari sesuatu khususnya Matematik.
Selain itu, komunikasi
secara personal antara guru dan murid membantu guru memahami keperluan murid
dengan lebih mendalam untuk membolehkan guru memberi rangsangan motivasi kepada
murid. Berdasarkan pengalaman saya semasa praktikum, seorang murid saya kelihatan
tidak bersemangat untuk belajar. Setelah membuat ‘Pre-Test’ saya mendapati dia
lemah dalam menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi asas. Dalam bilik
darjah sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran, dia adalah individu yang
pendiam dan sukar memberi respon apabila ditanya berbanding kawan-kawannya yang
lain. Jadi saya mendekatinya secara tidak langsung semasa proses pengajaran dan
pembelajaran, dan menggalakkannya bertanya jika dia mahu berjaya. Hasilnya, dia
sering mengangkat tangan untuk bertanya apa sahaja persoalan yang muncul di
fikirannya. Sekarang saya lihat dia semakin berminat untuk belajar.
Saya bersetuju
dengan kenyataan Gardner dalam Noriati A. Rashid et al., (2009) iaitu setiap
murid mempunyai kecerdasan yang berbeza-beza. Melalui proses komunikasi, guru
dapat memahami tahap kecerdasan murid. Hasil komunikasi tersebut, guru boleh
merangka dan melaksanakan pendekatan sesuai yang mampu merangsang motivasi murid
yang lemah dalam Matematik untuk berani mencuba dan berjaya dalam subjek
Matematik. Ini kerana, kemahiran dalam Matematik sepatutnya perlu diajar
menggunakan kaedah yang sesuai dengan kecerdasan murid yang pelbagai. Guru
seharusnya bijak memberi rangsangan dan peneguhan yang sesuai dengan keperluan
murid bagi meningkatkan motivasi murid untuk belajar.
Imbas kembali
pengalaman semasa melaksanakan langkah 1 dan langkah 2, aktiviti berpasangan
menggunakan resos jalur kertas 5 cm dan 12 cm dalam pengajaran pembahagian
nombor perpuluhan, saya perhatikan majoriti setiap pasangan berinteraksi dan
membantu antara satu sama lain untuk mendapat ukuran yang sama dan tepat.
Setiap pasangan tidak berasa malu untuk berkomunikasi untuk menyelesaikan
sesuatu masalah kepada pasangan masing-masing kerana tahap keupayaan mereka
hampir sama. Ini membolehkan mereka bermotivasi untuk mencuba menyelesaikan
masalah tanpa rasa rendah diri dan takut membuat kesalahan.
Secara
keseluruhannya, proses komunikasi dapat membantu merangsang motivasi murid
untuk belajar. Pemilihan dan pelaksanaan pendekatan yang tepat berasaskan
kecerdasan murid adalah perlu bagi memastikan proses komunikasi dapat memangkin
keupayaan dan semangat murid untuk berjaya. Selain itu, guru seharusnya
prihatin dengan masalah murid dan sentiasa bertanya secara lisan atau membuat
penilaian untuk melihat keupayaan murid dalam sesuatu perkara.
Kesimpulan
Oleh itu, setiap guru perlu sedar bahawa
proses komunikasi adalah penting dalam memastikan keberkesanan proses
pengajaran dan pembelajaran khususnya Matematik sekolah rendah. Terdapat
beberapa halangan dalam melaksanakan proses komunikasi. Namun begitu, pada
pendapat saya, bagi mengelakkan masalah dalam komunikasi, guru terlebih dahulu
perlu mahir dalam menggunakan teknik berkomunikasi dengan tepat. Sebagai
seorang bakal guru saya akan berusaha melaksanakan aktiviti berasaskan
komunikasi walaupun terdapat beberapa halangan yang perlu diatasi. Jika ada
kemahuan, di situ ada jalannya.
(1 543 Patah
Perkataan)
Rujukan:
Beisler, F., Scheeres, H. & Pinner, D.. (1990). Comunication skills.
Melbourne: Pitman
Brown, H.D. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to
language pedagogy. (2nd ed.). New York: Longman.
C.H. Wolfgang. (2004). Child guidance through play: teaching positive
social behaviours ages 2-7. Boston, M: Allyn and Bacon.
Ee, Ah Meng. (1996). Pendidikan di malaysia 1. Selangor: Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Glasgow, N.A. & Hicks, C.D..(2003). What successful teacher do: 91
research-based classroom strategies for new and veteran teacher. United
State of America: Corwin Press.
Kagan, S. (1992). Cooperative learning. San Clemente, CA: Kagan
Cooperative Learning.
Lai, Kim Leong. (2002). Integrasi teknologi maklumat dan komunikasi
dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Diakses pada mac 16, 2011
daripada http://www.ipbl.edu.my/inter/penyelidikan/2002/lai.PDF
Narenda Kumar. (2009). Punca masalah komunikasi dalam bilik darjah.
Diakses pada Mac 16 2011, daripada rujuknota.blogspot.com/.../punca-masalah-komunikasi-dalam-bilik.html
Nesamalar Chitravelu, Saratha Sithamparan & Teh, Soo Choon. (2005). ELT
Methodology principles and practise. (2nd ed.). Selangor: Oxford
Fajar Sdn. Bhd..
Noriati A.Rashid, Boon, Pong Ying & Sharifah Fakhriah Syed Ahmad.
(2009). Murid dan alam belajar. Selangor, Malaysia: Laser Press Sdn.
Bhd.
Peterson, S. (2011). Effective communication tips for the classroom.
Diakses pada Mac 14 daripada http://www.ehow.com/way_5171235_effective-communication-tips-classroom.html
Silberman, M. (1996). Active learning: 101 strategies to teach any
subject. United State: Allyn & Bacon.
Ur, P. (1991). A course in language teaching: practice and theory.
Cambridge
Withers, J. (2011). Classroom communication techniques. Diakses pada
Mac 14, 2011 daripada http://www.ehow.com/way_5544498_classroom-communication-techniques.html
No comments:
Post a Comment