Bagaimana pentingnya
penilaian diagnostik Matematik dapat membantu pembelajaran murid-murid sekolah
rendah?
Disediakan oleh Siti
Farah Idayu binti Madi
Pendahuluan
Penilaian dignostik
adalah satu alat pengukuran yang membolehkan guru pemulihan khas mengesan punca
dan kawasan kelemahan secara terperinci yang dihadapi oleh seseorang murid
(Mohd Shukri Saad, 2008). Kajian Halim, Subahan Meerah & Lilia Halim (2009)
menjelaskan penilaian diagnostik bertujuan untuk mendignosis salah konsep murid
dan menggunakan hasil ujian untuk memperbaiki kaedah pengajaran dan
pembelajaran. Stiggins (1994) menyatakan bahawa penilaian diagnostik adalah
salah satu cara untuk meningkatkan kualiti pencapaian murid. Kesimpulannya,
penilaian dignostik adalah satu alat pengukuran yang membolehkan guru
mengenalpasti punca kesilapan murid dengan terperinci untuk meningkatkan
pencapaian murid melalui penambahbaikkan proses pengajaran dan pembelajaran. Justeru
dalam pembelajaran Matematik, penilaian dignostik adalah penting untuk
mengenalpasti kelemahan, halangan dan punca kesalahan murid dalam pembelajaran,
membantu murid menjalani program pemulihan dengan berkesan dan sebagai motivasi
intrinsik kepada murid untuk meneruskan pembelajaran (Kementerian Pelajaran
Malaysia, 2011).
Mengenalpasti
kelemahan, halangan dan punca kesalahan murid
Kepentingan utama
penilaian diagnostik adalah membantu pembelajaran murid melalui kebijaksanaan
guru mengenalpasti kelemahan, halangan dan punca kesalahan murid. Ini kerana,
menurut Ronis (1999) penilaian melalui pemerhatian dan bertulis mampu membantu
guru mengenalpasti tahap pencapaian murid. Berdasarkan pengalaman lalu, saya
telah melaksanakan ujian diagnostik yang merangkumi beberapa topik dalam
Matematik tahun 4 bagi mengenalpasti salah anggapan, kelemahan dalam sesuatu
kemahiran dan punca murid lemah Matematik.
Hasil daripada ujian tersebut, saya
dapati murid saya mengalami masalah dalam melakukan pendaraban dengan betul.
Walaupun sebelum ini saya beranggapan murid gagal dalam Matematik disebabkan
oleh kurang faham tajuk tertentu namun, punca utama masalah ini berlaku
disebabkan oleh murid tidak menguasai kemahiran asas dalam Matematik. Ini jelas
membuktikan kajian Seah (2004) yang menyatakan ramai murid bermasalah dalam
Matematik disebabkan oleh mereka mempunyai kefahaman yang terhad dalam konsep
asas.
Selain itu, keputusan ujian
diagnostik membantu mengenalpasti kelemahan murid dalam menyelesaikan soalan Matematik.
Saya bersetuju dengan Cockburn (1999), yang menyatakan kadang kala ramai murid
mendapat markah rendah dalam ujian Matematik disebabkan oleh kecuaian semasa
menjawab. Pengalaman selepas melaksanakan ujian saringan, saya dapati hampir
separuh murid mendapat markah rendah. Namun begitu, setelah disemak dengan
teliti saya mendapati ia berpunca daripada kecuaian semasa menjawab. Setelah
melakukan analisis ujian diagnostik, saya mendapati hanya segelintir murid
gagal menjawab dengan betul disebabkan oleh keliru dalam memahami soalan, salah
anggap tentang nilai tempat, gagal memilih algoritma sesuai, lemah dalam memahami
soalan bentuk berayat dan kecuaian semasa menulis jawapan.
Walaupun penilaian dignostik
membantu mengenalpasti kelemahan, halangan dan punca kesalahan murid, namun ia
tidak membantu sekiranya guru gagal menentukan objektif ujian, kemahiran yang
hendak diuji, bagaimana hendak menguji individu atau kumpulan dan kumpulan
sasaran (Mohd Shukri Saad, 2008). Pengalaman semasa awal praktikum, saya telah
cuba melaksanakan ujian dignostik untuk murid tahun 4 kelas sederhana namun
tidak berjaya. Ini berpunca daripada kelemahan saya dalam menyediakan soalan
ujian yang sesuai dengan objektif, tahap perkembangan kognitif, pengetahuan
sedia ada dan persekitaran murid. Kesan ujian tersebut menunjukkan saya gagal
mengenalpasti murid yang lemah kerana prestasi kumpulan rendah lebih baik
daripada kumpulan tinggi. Hasil daripada itu, saya menguji soalan tersebut
dengan mengira indeks kesukaran dan indeks diskriminasi, ternyata soalan
tersebut adalah buruk, tidak diterima dan perlu dibuang.
Kesimpulannya, ujian dignostik dapat membantu
pembelajaran murid melalui kebijaksanaan guru mengenalpasti kelemahan, halangan
dan punca kesalahan murid. Namun begitu, guru harus bijak dalam menentukan
objektif ujian dan mahir menyediakan soalan yang sesuai dengan murid. Justeru,
setiap guru haruslah merancang dengan teliti kerana mengenalpasti kelemahan
murid memerlukan guru bertindak lebih banyak daripada bercakap. (Peterson,
2011).
Membantu murid
menjalani program pemulihan berkesan
Penilaian diagnostik
penting untuk membantu murid menjalani program pemulihan berkesan. Melalui
ujian tersebut, guru akan memilih murid yang berjaya pada akhir pembelajaran
dan membantu melaksanakan program pemulihan untuk murid yang lemah (Motkhtar
Ismail, 2009). Hasil penilaian diagnostik membantu memulihkan murid melalui
penggunaan model hubungkait sebagai rujukan sebelum membuat rancangan mengajar,
memilih algoritma yang sesuai dengan murid dan menggunakan bahan bantu mengajar
yang efektif.
Menurut Tighe (1997), sekiranya guru
ingin meningkatkan pencapaian murid, guru haruslah bijak merancang pengajaran
menerusi penggunaan model hubungkait seperti dalam rajah 1. Penggunaan model
ini membantu guru membuat hubungkait dengan jelas akan keperluan murid,
pengetahuan sedia ada dan persekitaran murid. Hubungkait yang tepat dapat
menghasilkan program pemulihan yang berkesan untuk murid. Berdasarkan
pengalaman semasa melaksanakan aktiviti pemulihan, saya telah merancang
pengajaran dengan menggunakan model tersebut. Hasilnya, saya dapat perhatikan
murid dapat memahami konsep darab dengan lebih jelas menggunakan bahan konkrit
yang ada di persekitarannya.
|
Tambahan lagi, hasil
penilaian diagnostik membantu membantu murid yang lemah melalui penggunaan alat
bantu mengajar yang efektif (Meor Ibrahim Kamaruddin & Afidah Ngadalan 2010).
Merujuk kepada pengalaman semasa melaksanakan aktiviti pemulihan, saya menggunakan
bahan konkrit untuk memberi penerangan yang lebih jelas tentang asas
pendaraban. Menggunakan sarang telur dan beberapa biji guli, saya menerangkan
konsep penambahan berulang yang menjadi asas kepada pendaraban dan makna ganda.
Kesannya, murid tersebut diperhatikan dapat memahami konsep asas pendaraban dan
makna ganda dengan lebih mudah dan cepat. Morris (2009) menyatakan bahawa murid
akan belajar dengan mudah dan cepat melalui aktiviti yang membolehkan mereka
menggunakan sendiri bahan tersebut.
Walaupun penilaian diagnostik
membantu guru melaksanakan program pemulihan yang berkesan namun begitu,
masalah akan timbul sekiranya guru gagal mengenalpasti potensi murid semasa
membuat perancangan. Berdasarkan Bloom (1956), proses pengajaran tidak akan berkesan
sekiranya guru gagal mengetahui tahap perkembangan minda murid. Ini pernah saya
alami semasa praktikum di mana murid darjah 2 sukar memahami cara melakukan pembahagian
menggunakan algoritma standard. Saya sedar bahawa saya seharusnya menggunakan
bahan konkrit terlebih dahulu sebelum menggunakan algoritma standard.
Kesimpulannya, penilaian diagnostik
membantu guru melaksanakan program pemulihan berkesan. Akan tetapi, guru harus
bijak membuat perancangan di samping peka dengan perkembangan murid. Untuk
memantapkan aktiviti pemulihan, guru harus sentiasa peka dengan keperluan murid
(Noriati A. Rashid, Boon & Sharifah Fakhriah Syed Ahmad, 2009).
Merangsang motivasi
intrinsik murid
Penilaian diagnostik
dapat membantu merangsang motivasi intrinsik murid melalui aktiviti pemulihan
yang menggalakkan penglibatan aktif seperti pernyataan masalah, penggunaan
strategi bermain sambil belajar dan penggunaan bahan bantu mengajar yang sesuai
dengan murid. Motivasi intrinsik juga dapat dibina melalui pengalaman yang
diperoleh semasa belajar (Caine & Caine, 1994).
Berdasarkan pengalaman semasa
praktikum, hasil penilaian diagnostik membantu saya merangsang motivasi murid
untuk belajar melalui pelaksanaan aktiviti pemulihan. Ternyata murid pemulihan
melibatkan diri secara aktif semasa aktiviti menggunakan bahan konkrit yang
berkait rapat dengan persekitaran mereka. Tambahan lagi, murid dapat menjawab
dengan tepat apabila ditanya. Merujuk kepada Silberman (1996), strategi
pernyataan masalah dan menggunakan bahan konkrit adalah antara aktiviti yang
sesuai untuk menggalakkan pembelajaran aktif di samping merangsang motivasi
intrinsik murid untuk belajar.
Saya bersetuju dengan Nesamalar
Chitravelu, Saratha Sithamparan, and Teh (2005) bahawa strategi pernyataan
masalah dengan teknik yang betul membantu guru mengenalpasti punca kesalahan
murid. Imbas kembali pengalaman semasa melaksanakan aktiviti pemulihan, saya
mengajukan murid beberapa soalan sebelum memberi mereka bahan konkrit untuk
membantu meningkatkan pemahaman mereka. Amat mengejutkan saya apabila murid
tersebut ternyata keliru dengan operasi sebenar yang perlu dilakukan. Murid
tersebut keliru mengenai perkataan ‘kali’ dan ‘darab’. Baginya, ‘kali’
bermaksud ‘darab’ manakala ‘darab’ bermaksud ‘bahagi’ sedangkan kedua-dua
perkataan membawa maksud yang sama. Setelah membuat penelitian, saya
mengenalpasti salah satu punca murid tersebut lemah matematik disebabkan oleh
tidak faham kehendak soalan. Untuk mengatasi masalah tersebut, saya menerangkan
semula makna perkataan tersebut dan mengulangnya beberapa kali sehingga murid
tersebut benar-benar faham maknanya. Ternyata, setelah faham maknanya, murid
tersebut berasa seronok untuk belajar pendaraban.
Selain itu, menurut
Noriati A. Rashid et al., (2009) penilaian dignostik membantu guru memahami
keperluan murid dengan lebih mendalam untuk membolehkan guru memberi rangsangan
motivasi kepadanya. Berdasarkan pengalaman saya semasa praktikum, seorang murid
saya kelihatan tidak bersemangat untuk belajar. Selepas melaksanakan ujian diagnostik,
saya mendapati dia lemah dalam menyelesaikan masalah yang melibatkan operasi
asas terutamanya pendaraban. Dalam bilik darjah sewaktu proses pengajaran dan
pembelajaran, dia adalah individu yang pendiam dan sukar memberi respon apabila
ditanya berbanding kawan-kawannya yang lain. Jadi saya mendekatinya secara
tidak langsung semasa proses pengajaran dan pembelajaran, dan menggalakkannya
bertanya jika dia mahu berjaya. Hasilnya, dia sering mengangkat tangan untuk
bertanya apa sahaja persoalan yang muncul di fikirannya. Sekarang saya lihat
dia semakin berminat untuk belajar.
Daripada sudut
pandangan negatif, motivasi intrinsik tidak dapat dibina sekiranya pengajaran
guru tidak berkualiti kerana tiada unsur-unsur kemanusiaan (Noran Fauziah
Yaakob & Ahmad Mahzan Ayob, 1990). Ini saya alami sewaktu sekolah rendah,
ketika itu, saya langsung tidak meminati Matematik kerana guru Matematik saya
terlalu serius semasa mengajar di samping tiada hubungan mesra dengan murid.
Hakikatnya penilaian
dignostik mampu merangsang motivasi intrinsik murid melalui aktiviti pemulihan
yang berkesan. Namun begitu, masalah akan timbul sekiranya pengajaran guru
tidak berkualiti dengan tiada unsur-unsur kemanusiaan. Oleh itu, untuk
memastikan penilaian diagnostik mampu merangsang motivasi intrinsik murid guru
harus meningkatkan kualiti pengajaran di samping bijak dalam melaksanakan
aktiviti pemulihan kerana sekiranya guru gagal melaksana, murid juga akan gagal
dalam pembelajarannya (Slavin, 1981).
Kesimpulan
Keseluruhannya, penilaian
dignostik mampu membantu pembelajaran murid melalui kebijaksanaan guru
mengenalpasti kelemahan, halangan dan punca kelemahan murid dalam Matematik di
samping membantu murid menjalani program pemulihan berkesan dan merangsang
motivasi intrinsik murid. Akan tetapi, guru haruslah bijak mengatasi segala
halangan yang ada dengan meningkatkan ilmu pengetahuan untuk memilih strategi
dan teknik pengajaran sesuai serta sentiasa peka dengan keperluan, pengetahuan
sedia ada dan persekitaran murid (Johnson, Johnson & Holubec 1988). Sebagai
bakal guru, saya sedar bahawa penilaian diagnostik penting untuk membantu murid
lemah menguasai Matematik. Oleh itu, saya harus berusaha untuk memantapkan ilmu
yang ada dan cakna mengenai murid supaya segala perancangan dapat dilaksanakan
dengan baik.
(1 599 Patah
Perkataan)
Rujukan
Bloom, B. (1956). Taxonomy of
educational objectives. New York: David McKay.
Caine,
R.N. & Caine, G. (1994). Making connections: teaching the human brain.
Don Mills, ON: Addison.
Cockburn, A. D. (1999). Teaching
mathematics with insight: the identification, diagnosis dan demediation of
young children’s mathematical errors. London: Falmer Press.
Gardner, H. (1983). Frames of
mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books
Halim, A., Subahan Meerah &
Lilia Halim. (2009). Pembinaan dan penggunaan ujian dignostik ke arah
mengenal pasti salah konsep pelajar dalam kursus fizik kuantum. Diakses
pada Ogos 8, 2011, daripada http://www.ukm.my/jsm/pdf_files/SM-PDF-38-4-2009/15%20Abdul%20Halim.pdf
Johnson, D.W., Johnson, R.T. &
Holubec, E. (1988). Cooperative in classroom. Edina, MN: Interaction.
Kementerian Pelajaran Malaysia.
(2011). Linus: diagnostik numerasi. Diakses pada Ogos 20, 2011, daripada
http://www.google.com.my/url?sa=t&source=web&cd=2&sqi=2&ved=0CDEQFjAB&url=http%3A%2F%2Fpemulihankhas.blogspot.com%2F2008%2F01%2Fujian-diagnostik.html&ei=Z551TtiUCMyJrAeWwfi_Aw&usg=AFQjCNFWW45ljNoZA4ubUcRwSy54yR5-2g
Meor Ibrahim Kamaruddin & Afidah
Ngadalan. (2010). Diagnosis kesalahan lazim dalam tajuk bentuk piawai di
kalangan pelajar tingkatan empat sekolah menengah johor bharu. Diakses pada
Ogos 18, 2011, daripada http://eprints.utm.my/11644/1/Diagnosis_Kesalahan_Lazim_Dalam_Tajuk_Bentuk_Piawai_Di_Kalangan_Pelajar_Tingkatan_Empat_Sekolah_Menengah_Johor_Bahru.pdf
Mohd Shukri Saad. (2008). Program
pemulihan khas: ujian diagnostik. Diakses pada September 3, 2011, daripada http://pemulihankhas.blogspot.com/2008/01/ujian-diagnostik.html
Mokhtar Ismail. (2009). 2nd
edition. Pentaksiran pendidikan. Selangor: Dawama Sdn. Bhd..
Morris, D. (2009, June 3). Dreambox
Learning. Retrived from http://www.dreambox.com/blog/learning-math-through-play-from-guest-blogger-dawn-morris
Nesamalar Chitravelu, Saratha
Sithamparan & Teh, Soo Choon. (2005). ELT Methodology principles and
practise. (2nd ed.). Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd..
Noran Fauziah Yaakob & Ahmad
Mahzan Ayob. (1990). Guru dan perguruan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Noriati A.Rashid, Boon, Pong Ying
& Sharifah Fakhriah Syed Ahmad. (2009). Murid dan Alam Belajar.
Selangor, Malaysia: Laser Press Sdn. Bhd.
Peterson, S. (2011). Effective
communication tips for the classroom. Diakses pada Mac 14 daripada http://www.ehow.com/way_5171235_effective-communication-tips-classroom.html
Ronis, D. (1999). Brain
compatible mathematics. United States of America: Skylight Training and
Publishing Inc.
Seah, T.
K. R. (2004). An investigation of the depth and breadth of students'
knowledge of multiplication as a basis for the development of multiplicative
thinking. Unpublished M Ed. thesis, Griffith niversity.
Silberman, M. (1996). Active
learning: 101 strategies to teach any subject. United State: Allyn &
Bacon.
Slavin, R. (1981). Synthesis of research on
cooperative learning. Diakses pada September, 14 daripada http://www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_199102_slavin.pdf
Stiggins, R.J. (1994). Student-centered
classroom assessment. New York: Macmillan.
Tighe,
M.J. (1997). Performance-based instruction: teaching and assessing for
understanding. Orlando: Association for supervision and curriculum
development.
tq, ia amat membantu saya
ReplyDelete